شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 11623
بازدید: 267

یکی از دغدغه‌های مهم مدیران وردپرسی تامین امنیت وردپرس هست که نمیشه به سادگی از کنار این موضوع عبور کرد. وردپرس به دلیل محبوبیتی که در بین سیستم‌های سایت ساز داره همواره در معرض هک و نفوذ قرار داره که استفاده از وردپرس در بسیاری از سایت‌ها هم باعث بیشتر و بیشتر شدن موضوع هک سایت وردپرسی شده است. از اونجایی که بحث امنیت یک چیز نسبی هست و نمیشه گفت یک سیستم امنیت کامل داره بنابراین لازمه از تمامی راهکارهای موجود برای افزایش امنیت در وردپرس استفاده کنید.

در این مقاله از طراح سفید قصد دارم به معرفی راه‌های تامین امنیت وردپرس بپردازم که با استفاده کردن از این روش‌ها میتونید امنیت سایت خودتون را افزایش داده و از هر گونه نفوذ و هک در سایت تا حد بسیار بالایی جلوگیری کنید. پس اگر شما هم در امنیت سایتتون دچار مشکل شدید و از سوی برخی افراد مورد حمله قرار می‌گیرید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با فعال کردن و اضافه کردن روش‌های امنیتی که در این مقاله با هم مرور می‌کنیم امنیت وردپرس را افزایش دهیم.

نحوه تامین امنیت وردپرس و جلوگیری از هک وردپرس

زمانی که یک سایت هک شده و مورد نفوذ قرار میگیره کلیه اطلاعات موجود در سایت مورد سرقت قرار خواهد گرفت. در بدترین شرایط برخی افراد بعد از نفوذ بدون اینکه چیزی متوجه بشید با قرار دادن کدهای مخرب در بخش‌های مختلف سایت کاری می‌کنند که اطلاعات سایت شما را به صورت دائمی استخراج کنند. در ظاهر همه چیز در سایت شما به درستی کار میکنه و مشکلی نمی‌بینید اما اطلاعات مهم سایت شما و کاربرانی که در سایتتون هستند مدام در حال درز کردن به جایی هست.

پس از همین ابتدا که شروع به نصب وردپرس می‌کنید لازمه کلیه روش‌های افزایش امنیت وردپرس را به کار ببندید و از هک سایت و نفوذ در وردپرس جلوگیری کنید. از طرفی هم تامین امنیت یک سایت صرفا محدود به سیستم مدیریت محتوا نبوده و به هاست و سرور شما هم بر میگرده که باید در سطح بالایی از نظر امنیتی قرار داشته باشد. بنابراین در قدم اول سعی کنید از هاستی استفاده کنید که امنیت بالایی داشته باشد. در مقالات بعدی به نحوه افزایش امنیت در هاست هم خواهم پرداخت.

تهیه نسخه پشتیبان به صورت فول بک‌آپ از هاست مهم‌ترین مسئله‌ای هست که در تامین امنیت وردپرس باید به اون توجه کنید. با استفاده از نسخه پشتیبان وردپرس که به صورت کامل تهیه شده باشه هرگاه مشکلی از نظر امنیتی برای سایت پیش اومد میتونید به راحتی با بازگردانی نسخه پشتیبان در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل خودتون را برطرف کنید. بنابراین سعی کنید همیشه تا میتونید در بازه‌های زمانی کوتاه که حداقل هر دو روز یک بار باشه از هاست سی پنل یا دایرکت ادمین خودتون یک فول بک آپ تهیه کنید.

1. به‌روز رسانی مداوم وردپرس

مهم ترین مسئله در تامین امنیت سایت‌های وردپرسی به روز بودن ورپرس و افزونه‌ها و قالب‌هایی هست که ازشون استفاده می‌کنید. تیم وردپرس مدام در حال افزودن قابلیت‌های جدید و رفع مشکلات و باگ‌های امنیتی این سیستم مدیریت محتوا است. پس وقتی وردپرس آپدیت می‌شود باید در اولین فرصت اقدام به آپدیت وردپرس بکنید. برای افزونه‌ها و قالب‌های استفاده شده هم باید به همین ترتیب عمل کرده و آنها را آپدیت کنید.

موضوع دیگه در به روز بودن وردپرس استفاده از افزونه و قالب وردپرس از منابع رسمی و مطمئن هست. متاسفانه به دلیل مشکلات تحریم و بالا بودن نرخ ارز برای خرید محصولات اورجینال بسیاری از سایت‌های فروش قالب و افزونه وردپرس هستند که محصولات منتشر شده را بدون خرید از منابع و با دانلود از سایت‌هایی که مشخص نیست با چه هدفی این فایل‌ها را برای دانلود قرار داده‌اند باعث نفوذ و هک سایت می‌شوند. بیشترین عاملی که مربوط به هک وردپرس میشه به دلیل همین مسئله رخ میده، پس سعی کنید تا جای ممکن حتما قالب و افزونه‌ای که استفاده می‌کنید را از منبع اصلی خریداری کنید.

2. بک‌آپ گیری منظم وردپرس

بعد از هک شدن یک سایت وردپرسی معمولا کدهای مخرب در سایت قربانی تزریق میشه که در اکثر مواقع شاید متوجه این مسئله نشوید. از سوی دیگه نمیشه به بک آپ گیری که میزبان شما تهیه میکنه زیاد مطمئن بود. چرا که برای چندین میزبانی این مشکل پیش اومده که به دلیل گرفتن هاردهای سرور توسط پلیس آلمان بسیاری از سایت‌ها به صورت کامل از صفحه اینترنت محو شدند و برای مشتریان هم هیچ توضیحی قابل هضم نبوده و کلی زحمت که برای رشد یک سایت داشتند به خاطر سهل انگاری در بک آپ گرفتن توسط مدیران سایت‌ها به باد رفت.

پس سعی کنید همیشه خودتون هم از سایت نسخه بک آپ تهیه کنید تا اگر مشکلات این چنین رخ داد یا سایت هک شد بتونید از فایل بک‌آپ برای اطمینان از سالم بودن کلیه فایل‌ها موجود در سایت به ادامه فعالیت بپردازید. بک آپ گیری از سایت همواره بهترین انتخاب برای رفع مشکلات ناخوشایند در سایت است.

3. افزایش امنیت فایل wp-config.php

فایل wp-config.php یکی از مهم‌ترین فایل‌های هر سایت وردپرسی است که اطلاعات دیتابیس در این فایل قرار دارد. بنابراین در حفظ اطلاعات این فایل باید دقت کافی را داشته باشید و با استفاده از هر ترفندی که میدونید دسترسی به این فایل را محدود کنید تا کسی جز خود شما قادر به مشاهده این فایل نباشد. در مقاله آموزش مدیریت فایل کانفیگ وردپرس به تعدادی از راهکارهای که هم میتونید از خود این فایل محافظت کنید و هم اینکه سایر کارهای امنیتی را روی وردپرس پیاده سازی کنید پرداختم که پیشنهاد می‌کنم از این موارد استفاده کنید.

4. افزایش امنیت فایل htaccess.

یکی دیگه از فایل‌های مهم در وردپرس htaccess. هست که با استفاده از اون میشه کارهای مختلفی را روی هر سایت اعمال کرد. این فایل با استفاده از دستوراتی که میتونه اجرا کنه در محافظت از فایل‌ها و پوشه‌های وردپرس نقش به‌سزایی را داره که میتونید با استفاده کردن از دستورات فایل htaccess. امنیت سایت را افزایش دهید.

5. افزایش امنیت پوشه wp-admin

پوشه wp-admin هم یکی از مهم‌ترین پوشه‌های وردپرس هست که همونطور که از اسم این پوشه مشخصه کارهای مربوط به مدیریت پیشخوان وردپرس را به عهده داره که با دسترسی به این پوشه میشه به راحتی با تزریق کدهایی در فایل‌های موجود در این پوشه به صورت کلی پیشخوان وردپرس را به هم ریخت. برای افزایش امنیت این پوشه میتونید از کارهایی مثل رمزگذاری روی پوشه wp-admin در هاست سی پنل استفاده کنید.

6. استفاده از رمز عبور قوی و سطح دسترسی

ساده‌ترین راه و شایع‌ترین روش برای هک و نفوذ در سایت‌های وردپرسی به دلیل استفاده از رمز عبور سست به وجود میاد. موضوع استفاده نکردن از رمز قوی صرفا محدود به وردپرس نیست و اگر پیگیر اخبار فناوری بوده باشید، هر ساله گزارشات بسیار زیادی مبنی بر هک ایمیل کاربران منتشر میشه که در اون از رمزهای سست و معمولی استفاده کرده بودند.

استفاده از رمز عبور صرفا محدود به رمز استفاده شده در وردپرس نیست. بلکه باید برای هر بخش از سایت خودتون مثل ورود به هاست، اکانت FTP، دیتابیس سایت و… هم از رمز قوی استفاده کنید.

انتخاب سطح دسترسی درست برای کاربران هم یکی دیگه از نکاتی هست که باید بهش توجه داشته باشید. معمولا در سایت‌های زیادی که به صورت تیمی عمل می‌کنند بیشتر اعضای تیم دارای نقش کاربری مدیرکل هستند که همین مسئله باعث میشه امنیت وردپرس در خطر قرار بگیره. باید این نکته را به خاطر داشته باشید که هیچ لزومی نداره شما که تیم تشکیل دادید حتما باید همه اعضا دارای نقش کاربری مدیر کل باشند، چرا که لو رفتن رمز یکی از کاربران باعث میشه تا کل سایت هک بشه. کافیه یکی از اعضا که مسئولیت کدنویسی و طراحی بخش سایت را داره این نقش کاربری را داشته باشه و بقیه اعضای تیم از نقش‌هایی مثل نویسنده و ویرایشگر استفاده کنند.

7. افزایش امنیت صفحه ورود به وردپرس

صفحه ورود در وردپرس یکی از صفحات مهمی هست که نگهداری از اون هم برای جلوگیری از هک سایت و هم برای جلوگیری از حملات DDOS بسیار مهم و کلیدی هست. بنابراین با به وجود اومدن روش‌های امنیتی مثل قرار دادن سوال امنیتی، استفاده از ورود دو مرحله‌ای گوگل و… این روش‌ها هم به وردپرس راه باز کردند که استفاده کردن ازشون میتونه حسابی سایت را ایمن بکنه و در ادامه به معرفی برخی از این روش‌ها می‌پردازم.

جهت خرید هاست های با امنیت  و کانفینگ شده  وارد این صفحه شوید

هاست لینوکس حرفه ای

هاست لینوکس معمولی

 نمایندگی هاست دایرکت ادمین

 

نویسنده

مهدی حسینی
طراحی و برنامه نویسی سایت و اپلیکشن